Αξίζει να αγοράσω υβριδικό αυτοκίνητο και αν ναι, ποια είναι τα πλεονεκτήματά του; Διάβασε το παρακάτω άρθρο, μάθε όσα πρέπει να γνωρίζεις για το υβριδικό αυτοκίνητο και προχώρησε στην απόκτησή του! Η λέξη «υβριδικός» παραπέμπει στην ανάμειξη δύο στοιχείων που δημιουργούν ένα νέο αντικείμενο. Αν έχεις ασχοληθεί με τη μελέτη της Βιολογίας, θα έχεις διαβάσει για τα υβρίδια, τα ζώα ή τα φυτά που αποτελούν το αποτέλεσμα της διασταύρωσης δύο διαφορετικών ειδών. Αν διαβάζεις sites που ασχολούνται με την ενημέρωση επί των αμυντικών θεμάτων, ξέρεις ότι ο υβριδικός πόλεμος είναι η στρατηγική που συνδυάζει στοιχεία διαφορετικών πολεμικών επιχειρήσεων.
Παρομοίως, λοιπόν, υπάρχουν και τα υβριδικά αυτοκίνητα. Τα εν λόγω αυτοκίνητα συνδυάζουν δύο πράγματα, την ηλεκτροκίνηση με τον κινητήρα εσωτερικής καύσης. Επί της ουσίας, δηλαδή, μπορούμε να πούμε ότι αποτελούν το «αποτέλεσμα διασταύρωσης» των κλασικών old school αυτοκινήτων που χρησιμοποιούν καύσιμα, με τα πιο μοντέρνα ηλεκτροκίνητα.
Οι τύποι των υβριδικών αυτοκινήτων
Το νερό έχει κυλήσει στο αυλάκι από το 1997, χρονιά κατά την οποία λανσαρίστηκε το πρώτο υβριδικό μοντέλο αυτοκινήτου, το φημισμένο πλέον ΤΟΥΟΤΑ Prius. Η εξέλιξη των υβριδικών μοντέλων αυτοκινήτων ήταν τέτοια, ώστε, σήμερα να μιλάμε για το διαχωρισμό τους σε επιμέρους τύπους που είναι επιγραμματικά τα ήπια υβριδικά, τα πλήρως υβριδικά και τα plug-in ή αλλιώς PHEV.
Τα ήπια υβριδικά αυτοκίνητα χρησιμοποιούν ένα μικρό ηλεκτροκινητήρα, ο οποίος αντικαθιστά το δυναμό και τη μίζα και υποκαθιστά τον κινητήρα εσωτερικής καύσης στις περιπτώσεις που δεν πατάς γκάζι, όπως, για παράδειγμα, στις κατηφόρες. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, τα ήπια υβριδικά αυτοκίνητα οδηγούν στη μείωση κατανάλωσης λίτρων καυσίμου, αλλά σε μικρότερο βαθμό από ότι καταφέρνουν να πετύχουν τα πλήρως υβριδικά.
Τα πλήρως υβριδικά αποτελούνται από μία συστοιχία μπαταριών (συνηθέστερα λιθίου), μια γεννήτρια και προφανώς τον ηλεκτροκινητήρα. Το εν λόγω σύστημα λειτουργεί παράλληλα με τον κινητήρα εσωτερικής καύσης, αλλά μπορεί και να τον υποκαταστήσει, στις περιπτώσεις όπου το φορτίο του είναι μικρό. Από την άλλη βέβαια, αν «πατήσεις» γκάζι, ο ηλεκτροκινητήρας δουλεύει στο 100%, δίνοντας με αυτόν τον τρόπο την αναγκαία δύναμη στο αυτοκίνητό σου.
Τα PHEV μοντέλα είναι το ανώτερο στάδιο εξέλιξης των υβριδικών αυτοκινήτων. Αυτό γιατί, σε αντίθεση με τα αυτοκίνητα που ανήκουν στις προαναφερόμενες κατηγορίες υβριδικών, μπορούν να φορτίζονται με τον τρόπο που φορτίζονται τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Εν ολίγοις, δηλαδή, τα PHEV μοντέλα μπορούν να φορτιστούν με τη σύνδεσή τους σε κάποια πρίζα του σπιτιού σου!
Ποια είναι τα πλεονεκτήματα των υβριδικών αυτοκινήτων
Ασφαλώς θα αναρωτιέσαι γιατί να αγοράσεις ένα υβριδικό αυτοκίνητο. Η απάντηση σε αυτό το ερώτημα δίνεται από την καταγραφή των πλεονεκτημάτων που προσφέρονται από τη χρήση ενός υβριδικού αυτοκινήτου. Το πρώτο και σημαντικότερο πλεονέκτημα έχει να κάνει με τη μειωμένη κατανάλωση καυσίμου. Δε χρειάζεται να αναλύσουμε ποια είναι τα οφέλη που δημιουργούνται από αυτό το πλεονέκτημα. Η μείωση του οικονομικού κόστους χρήσης ενός αυτοκινήτου, καθώς και η φιλικότητα προς το περιβάλλον είναι δύο βασικά ζητούμενα της εποχής μας.
Εν συνεχεία, είναι ήδη καταγεγραμμένο στο παρόν άρθρο, ότι το υβριδικό αυτοκίνητο προσφέρουν τη δυνατότητα της συνδυαστικής χρήσης βενζινοκινητήρα και ηλεκτροκινητήρα. Αυτό σημαίνει βελτιωμένες επιδόσεις, αλλά και συνδυασμό των ωφελειών που μπορεί να προσφέρει κάθε τύπος κινητήρα ξεχωριστά.
Για παράδειγμα, μπορείς να χρησιμοποιείς τον ηλεκτροκινητήρα όταν οδηγείς στην πόλη και γενικότερα σε κάποιο οδικό περιβάλλον που απαιτεί την ανάπτυξη χαμηλής ταχύτητας. Από την άλλη, βέβαια, δε χρειάζεται να αγχώνεσαι μη τυχόν και αδειάσουν οι μπαταρίες, εφόσον στην περίπτωση αυτή, αναλαμβάνει ο κινητήρας εσωτερικής καύσης.
Ποια είναι τα μειονεκτήματα των υβριδικών αυτοκινήτων
«Ουδείς είναι τέλειος» λέει ένα πολύ γνωστό ρητό και αυτό ισχύει ασφαλώς και στις περιπτώσεις των υβριδικών αυτοκινήτων. Η συνθετότητά τους δημιουργεί τα οφέλη-πλεονεκτήματα που αναφέραμε στην προηγούμενη παράγραφο, όμως από την άλλη είναι και η αχίλλειος πτέρνα.
Αυτό, γιατί οι απαιτήσεις συντήρησής τους και τα service τους είναι αυξημένα σε σχέση με τα συμβατικά αυτοκίνητα. Επιπλέον, το βάρος των υβριδικών αυτοκινήτων επηρεάζει και τα δυναμικά τους χαρακτηριστικά, όπως είναι, για παράδειγμα, το πλασάρισμα τους ή η αίσθηση του σασί. Τέλος, πρέπει να αναφέρουμε ότι ο διττός χαρακτήρας ενός υβριδικού αυτοκινήτου ακυρώνεται στην πράξη, όταν «στεγνώνουν» οι μπαταρίες του ηλεκτροκινητήρα.
Μύθοι και αλήθειες σχετικά με τα υβριδικά αυτοκίνητα
Το υβριδικό αυτοκίνητο απαιτεί ένα ιδιαίτερο στυλ οδήγησης, που θα το χαρακτηρίζαμε με δύο λέξεις ως συνετό και αργό. Παραδείγματος χάριν, πρέπει να προσέξεις το φρενάρισμα ενός υβριδικού αυτοκινήτου, διότι το απότομο πάτημα των φρένων συντελεί στη μη φόρτιση των μπαταριών. Από την άλλη, βέβαια, έχουμε αναφέρει ήδη, ότι το γκάζι οδηγεί στην «εξάντληση» του ηλεκτροκινητήρα, άρα και στην αχρήστευσή του μέχρι την επαναφόρτιση των μπαταριών.
Η συντήρηση στο υβριδικό αυτοκίνητο εστιάζει κατά πολύ στον έλεγχο της γεννήτριας. Να πούμε εδώ, ότι η γεννήτρια του υβριδικού αυτοκινήτου επηρεάζει την αίσθηση του φρεναρίσματος, για την ακρίβεια τη διαφοροποιεί σε σημαντικό βαθμό. Η ανυπαρξία αυτής της διαφοροποίησης, σημαίνει προφανώς, ότι η γεννήτρια δε δουλεύει σωστά.
Από εκεί και πέρα, είναι γεγονός ότι η διάρκεια ζωής των μπαταριών και του ηλεκτροκινητήρα είναι πολύ μεγάλη. Οι μπαταρίες, εν προκειμένω, μπορούν να αντικατασταθούν μετά από 15-20 χρόνια, ενώ ο ηλεκτροκινητήρας μπορεί να διαθέτει εγγύηση εφ’ όρου ζωής.
Ένας διαδεδομένος μύθος σχετικά με το υβριδικό αυτοκίνητο αφορά στον κίνδυνο ανάφλεξής του. Πολλοί οδηγοί υβριδικών φοβούνται ότι το αυτοκίνητό τους θα πιάσει φωτιά, όμως στην πραγματικότητα το ενδεχόμενο αυτό είναι μάλλον απίθανο, αφού οι μπαταρίες «κλείνονται» σε κάποιο υποπλαίσιο, που κατασκευάζεται από θερμομονωτικά υλικά, όπως ο χάλυβας.
Ένας άλλος μύθος σε σχέση με το υβριδικό αυτοκίνητο, λέει πως μπορούν να πάθουν μπλακάουτ. Είναι ένας εύλογος -τρόπο τινά- μύθος, ο οποίος βασίζεται στην ύπαρξη του ηλεκτρικού συστήματος που περιγράφουμε σε αυτό το άρθρο (γεννήτρια-μπαταρίες-ηλεκτροκινητήρας). Όταν σταματάει να λειτουργεί αυτό το σύστημα όμως, υποκαθίσταται από τη μηχανή εσωτερικής καύσης, έτσι δεν υπάρχει και ο κίνδυνος του μπλακάουτ. Στην τελική, υπάρχει πάντοτε ένα ποσό ενέργειας αποθηκευμένο στο αυτοκίνητό σου, που αποσκοπεί στην ομαλή λειτουργία του τιμονιού και των φρένων.
Σε κάθε περίπτωση, η αγορά ενός υβριδικού αυτοκινήτου αποτελεί μία ορθολογική επιλογή με τα θετικά και τα αρνητικά της. Το κόστος κάθε μοντέλου μπορεί να διαφέρει, αλλά τη διαφορά του αυτή μπορείς να τη μάθεις με έναν απλό τρόπο.
Αναζητώντας τις αντιπροσωπείες αυτοκινήτων στο Χρυσό Οδηγό θα βρεις τις πληροφορίες που θέλεις. Εξάλλου, ο Χρυσός Οδηγός είναι χτισμένος πάνω σε μία υβριδική λογική! Τη λογική που συνδυάζει την κάλυψη των αναγκών του πελάτη με τα οφέλη του επαγγελματία!