Εφόσον έχεις ένα παιδί που πηγαίνει στο σχολείο, δεν υπάρχει περίπτωση να μην έχεις αναρωτηθεί κάποια στιγμή που βλέπεις το παιδί σου να δυσκολεύεται να διαβάσει, να γράψει ή να ακολουθήσει μια συζήτηση, εάν έχει μαθησιακές δυσκολίες και τι μπορείς να κάνεις για να το βοηθήσεις με αυτό.
Ταυτίσου λοιπόν ελεύθερα και ας δούμε αναλυτικά τι εννοούμε όταν αναφέρουμε τον όρο «μαθησιακές δυσκολίες».
Τι είναι οι μαθησιακές δυσκολίες;
Καταρχάς, οι μαθησιακές δυσκολίες αφορούν για έναν γενικό όρο που μπορεί να περιλαμβάνει σωρεία δυσκολιών μάθησης, σε καμία όμως περίπτωση δεν αφορά προβλήματα νοημοσύνης. Τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες δεν είναι τεμπέλικα ή χαζά, όπως πολλοί συνηθίζουν να τα χαρακτηρίζουν, απλά ο εγκέφαλος τους λειτουργεί με διαφορετικό τρόπο όσον αφορά την πρόσληψη νέων πληροφοριών και νέων δεξιοτήτων.
Οι πιο κοινοί τύποι των μαθησιακών δυσκολιών περιλαμβάνουν:
- προβλήματα με την ανάγνωση
- δυσκολία στη γραφή
- δυσκολία στην ορθογραφία και στα μαθηματικά
- προβλήματα στην ομιλία
Ανάλογα με την ηλικία του παιδιού μπορείς να εντοπίσεις τις μαθησιακές δυσκολίες εγκαίρως.
Είναι σαφές ότι, με το να δώσουμε σημασία στα αναπτυξιακά ορόσημα των νηπίων και των παιδιών προσχολικής ηλικίας, καταφέρνουμε κάτι πολύ σημαντικό, αφού η έγκαιρη διάγνωση των αναπτυξιακών διαφορών μπορεί να αποτελεί πρώιμη ένδειξη μιας μαθησιακής δυσκολίας, άρα είναι και πιο εύκολο να διορθωθεί.
Γνωρίζεις το παιδί σου καλύτερα από τον καθένα, οπότε αν πιστεύεις πως εχει κάποιου είδους δυσκολία, τότε αυτό που επιβάλλεται να κάνεις το ταχύτερο δυνατό είναι μια αξιολόγηση. Η έγκαιρη αξιολόγηση, η διάγνωση και η αντιμετώπιση είναι αυτά που θα φέρουν άμεσα και καλύτερα αποτελέσματα.
Η αξιολόγηση δεν είναι, όμως, σε καμία περίπτωση απλή υπόθεση που μπορεί να την κάνει ο καθένας, αλλά θα πρέπει να γίνεται πάντα από κάποιον ειδικό Ψυχολόγο ή Λογοθεραπευτή, που με την εμπειρία του και την επιστημονική του υπόσταση θα σταθεί αρωγός σε αυτήν την προσπάθεια.
Τεστ Αξιολόγησης για μαθησιακές δυσκολίες: τι περιλαμβάνει
Πρωτίστως, το πρώτο μέλημα κάθε ειδικού είναι να αξιολογήσει, λεπτομερώς, όλα τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που διακρίνουν ένα παιδί με δυσλεξία και μαθησιακές δυσκολίες.
Μια κατάλληλη και εξειδικευμένη ομάδα, που απαρτίζεται απαραιτήτως από Ψυχολόγο, Λογοθεραπευτή, αλλά και Κοινωνικό Λειτουργό, Εργοθεραπευτή και Παιδοψυχολόγο, χρησιμοποιεί ειδικά και προσαρμοσμένα στα ελληνικά δεδομένα ψυχομετρικά εργαλεία, καθώς και έγκυρα, άτυπα εργαλεία αξιολόγησης, προκειμένου να αξιολογήσει την κατάσταση του παιδιού σας.
Αρχικά, δίνεται ένα ερωτηματολόγιο στους γονείς που αφορά τα διάφορα στάδια ανάπτυξης του παιδιού, τις σχέσεις με τα συγγενικά πρόσωπα και τους φίλους του και τη συναισθηματική και κοινωνική του κατάσταση.
Στη συνέχεια, το παιδί εξετάζεται στην ανάγνωση (για δυσαναγνωσία), στην κατανόηση του κειμένου, αλλά και στη συντακτική και γραμματική δομή. Έπειτα, το παιδί εξετάζεται στον προφορικό και αφηγηματικό λόγο, καθώς και στην κατανόηση της σημασίας των λέξεων και στην άρθρωση και αντίληψη.
Ακολούθως, το παιδί εξετάζεται στη γραφή (για δυσγραφία), στην ορθογραφία (για δυσορθογραφία), αλλά και στη χρήση κατάλληλου λεξιλογίου ανάλογα με το θέμα και στην αντιγραφή κειμένων για τη συγκέντρωση και τον οπτικοκινητικό συντονισμό.
Παράλληλα, το παιδί εξετάζεται και στην οπτική και ακουστική διάκριση των λέξεων, για να αξιολογηθεί η ικανότητα του παιδιού να αναγνωρίζει ομοιότητες και διαφορές στα φωνήεντα και στα σύμφωνα των λέξεων.
Επίσης, το παιδί εξετάζεται στα μαθηματικά (για δυσαριθμησία), ώστε να αξιολογηθεί στην επίγνωση εννοιών του χώρου, της ποσότητας, της μέτρησης, της χρονικής διαδοχής, αλλά και στην επίλυση απλών και σύνθετων προβλημάτων.
Κατόπιν, το παιδί εξετάζεται για τη διάσπαση προσοχής, ώστε να διαπιστωθεί το ποσοστό προσοχής που δίνει το παιδί σε ορισμένες δραστηριότητες. Παράλληλα, αξιολογείται ο τρόπος που γράφει το παιδί (με το αριστερό ή δεξί χέρι ή και με τα δυο), ο τρόπος που διαβάζει, αλλά και που κινείται μέσα στο χώρο.
Τέλος, το παιδί, μέσα από ένα τεστ νοημοσύνης, εξετάζεται και για το νοητικό επίπεδο, ώστε να διαπιστωθεί αν συνυπάρχει και κάποιο άλλο πρόβλημα που χρήζει επέμβασης, αφού, όπως προείπαμε, η δυσλεξία δεν σχετίζεται με τη νοημοσύνη.
Σε περίπτωση, λοιπόν, που είτε εσείς, οι γονείς είτε οι δάσκαλοι των παιδιών εντοπίσετε ή υποπτευθείτε κάποια μαθησιακή δυσκολία στο παιδί σας, καλό είναι να απευθυνθείτε για τη σχετική και αναγκαία αξιολόγηση είτε σε κάποιον αρμόδιο δημόσιο φορέα, όπως τα ΚΕΔΔΥ, τα Ιατροπαιδαγωγικά Κέντρα ή κάποια Δημόσια Νοσοκομεία, όπου σε αυτήν την περίπτωση, καλό είναι να έχετε υπόψη σας ότι η αναμονή είναι μεγάλη, είτε σε κάποιο ιδιωτικό κέντρο.
Οι μαθησιακές δυσκολίες δεν πρέπει να τρομάζουν ή να απογοητεύουν ούτε εσάς, ούτε το παιδί σας, αφού ο δρόμος προς τη θεραπεία τους μπορεί να είναι κουραστικός, αλλά συνάμα είναι και συναρπαστικός, αφού, με την κατάλληλη βοήθεια και υποστήριξη από τους ειδικούς Ψυχολόγους και Λογοθεραπευτές, το παιδί κατακτά με τον δικό του μοναδικό τρόπο ολοένα και περισσότερες μαθησιακές και κοινωνικές δεξιότητες και μαθαίνει, βασιζόμενο στις δυνάμεις του, να μην σταματά ποτέ να κυνηγά τα όνειρά του.